DWMC

Nieuws

Dit willen we even kwijt

Kennis is meer waard als je het deelt. Daarom laten we regelmatig van ons horen. Met boeiende nieuwsfeitjes en balangrijke vakkennis… of gewoon vers werk om te inspireren.

  • Reclame is steeds meer een vak van boekhouders en techneuten

    DE DIGITALISERING VAN MARKETING ZORGT VOOR EEN VERPAUPERD MERKDENKEN IN HET RECLAMEVAK

    Mensen zijn steeds gekker op data. We volgen nauwgezet de laatste peilingen, weten precies hoeveel goede assists Arjen Robben geeft tijdens een interland en hebben een iPhone vol met apps die ons dagelijkse leven omzetten in allerlei staatjes en grafieken. Het biedt ons houvast en referentie in een complexe informatiemaatschappij.

    DATA FETISJISTEN
    Ons vak wordt ook steeds meer gedomineerd door data fetisjisten. In een kamer zonder ramen zitten ze de gehele dag naar hun schermen te kijken. Op zoek naar de Heilige Graal van de marketing: dat je van tevoren precies kan voorspellen wat een campagne oplevert. Reclame wordt daarbij gezien als een chemisch proces. Stop er X in en je krijgt Y eruit. Ongeacht propositie, relevantie of creatie willen deze spreadsheet terroristen afrekenen op basis van resultaat. En als blijkt dat de kosten per click, like, sale, lead, GRP of engagement te hoog zijn, dan wordt de campagne de nek omgedraaid. Het leidt veelal tot korte termijn denken, opportunisme en weinig onderscheidende communicatie.

    ELKE CAMPAGNE IS EEN BUSINESS CASE
    Reclame gaat dan ook steeds minder om de vraag hoe de consument nog echt verleid kan worden. Over merk en positionering. Over creativiteit, die zich niet laat remmen door de beperkten van geest die met onbegrijpelijke data exercities de adverteerder proberen te overtuigen. Reclame is steeds meer een vak van boekhouders en techneuten aan het worden. Onder invloed van de rationalisatie van marketing wordt elke individuele campagne als een business cases gezien, waarbij de marketingcommunicatiemanager van tevoren moet kunnen hard maken wat deze hen oplevert.

    DATA LACHEN NIET
    Het zal de inhoud van de reclame niet echt ten goede komen. Want data tonen geen emotie. Ze lachen of huilen niet. Halen niet onverschillig hun schouders op. Data kijken je niet recht in de ogen aan en verhullen elke waarheid. De mens laat zich nu eenmaal niet vatten in een simpele rekensom. De Heilige Graal in marketing bestaat niet. En dat is nu juist wat ons vak elke dag weer zo mooi maakt. Dus sluit nu je pc en ga er eens lekker op uit. Ben benieuwd wie je dan persoonlijk ontmoet en wat je van hem of haar leert. Het zal de inhoud van je campagne alleen maar ten goede komen.

  • Waarom KPN, Heineken en Zalando zwabberen

    DE VALKUIL? DEZE MERKEN MAKEN IN HUN RECENTE CAMPAGNES GEEN ONDERSCHEID TUSSEN IDENTITEIT EN POSITIONERING.

    Het was de afgelopen dagen weer prijs op Adformatie. Achtereenvolgens werd melding gemaakt van het feit dat Zalando, Heineken en KPN een merkexercitie achter de rug hebben en met hun ontwikkelde campagnes nieuw elan aan hun merk proberen te geven.

    Met veel plezier en interesse lees ik altijd de toelichting op de stappen die zijn gezet, de overwegingen die daarbij de revue zijn gepasseerd en het finale resultaat. Het zijn per slot van rekening niet de minste merken.

    Bij Zalando hoef je nu gelukkig niet meer te ‘schreeuwen van geluk’. Met ‘free to be’ willen ze een modebedrijf zijn voor elke stijl, ongeacht je maat, leeftijd of gender. Zo positioneren ze zichzelf – naar eigen zeggen – als een relevant en geliefd merk. Wie kan hier nou op tegen zijn?

    Bij Heineken wordt er na het internationale en aspirationele ‘open your world’ ineens gewoon weer lekker nuchter overgeschakeld of moeten we zeggen teruggeschakeld(?) op het Hollandse ‘biertje?’. Hoe moeilijk kan het zijn als je hem nog op de plank hebt liggen?

    KPN had tot voor kort nog de slogan ‘voel je vrij’ om daarmee – zoals ze zelf aangaven bij de introductie van die campagne – meer tussen de mensen te staan. Ze stapt nu ineens weer over naar ‘het netwerk van Nederland’. Dacht ik dus net lekker vrij te zijn, gaat het merk weer terug naar zijn roots en ben ik ineens weer onderdeel van ‘hun netwerk’.

    WAAR GAAT HET OVER!

    Ik weet het, het is makkelijk om van een afstandje commentaar te geven op het werk van anderen (waar veel energie en tijd in gestoken is). En toch voel ik de behoefte om er iets van te vinden. Simpelweg omdat de voorbeelden symptomatisch zijn voor de valkuil waar veel merken in stappen.

    Welke valkuil? Ze maken geen onderscheid tussen identiteit en positionering. De begrippen worden lukraak door elkaar gehaald. Als synoniemen beschouwd. Dit terwijl er wel degelijk onderscheid tussen beide is. Daarmee halen ze hun eigen potentieel onderuit.

    De merkidentiteit is de langdurige stip op de horizon die recht doet aan waar de organisatie voor staat, ook wel DNA genoemd. De identiteit is ‘rijker’ en breder dan de positionering. Die betreft namelijk een specifiek onderdeel van de identiteit, waarmee het merk op relevante wijze inspeelt op de actualiteit en de wensen en behoeften van de doelgroep.

    WISSELWERKING

    Er is een krachtige wisselwerking tussen identiteit en positionering die door veel merkenbouwers onderschat wordt. Merken zonder identiteit en positionering zijn ronduit stoffig, omdat ze er geen aandacht schenken. Dat geldt in zekere mate ook voor merken met een sterke identiteit. Zij teren weliswaar op een krachtige identiteit, maar missen de wow-factor omdat ze niet in staat zijn om op de actualiteit in te spelen.

    Daarentegen zien we heel veel vluchtige merken. Geen helder DNA, maar vooral vaak leuke (en hopelijk) aansprekende campagnes (= positioneringen). Doordat een heldere identiteit wordt gemist, zie je dat dit soort merken vaak gaan zwabberen. Wat mij betreft passen merken als KPN, Zalando en Heineken keurig in deze categorie. Ze stappen relatief eenvoudig over van het ene op het andere (positionerende) thema.

    Ten slotte zijn er vitale merken die het spel tussen identiteit en positionering goed begrijpen. Zij zijn in staat om vanuit een lange termijn gedachtegoed op aansprekende en relevante wijze aan te haken op de actualiteit. Bij deze merken voel je ook dat de identiteit (= het DNA) stevig verbonden is met waar de organisatie voor staat en de strategische koers die wordt gevaren.

    FRAMING VAN DE BOODSCHAP

    Het creëren van verbinding tussen identiteit en positionering biedt een uniek voordeel. Ik noem dat voor het gemak het framen van de boodschap. De identiteit biedt een mooi umfeld dat betekenis geeft aan de positionering. Anderzijds laadt de positionering telkens weer de identiteit, zodat deze ook continu wordt gevoed en het merk dus als vitaal wordt ervaren.

    Bij een merk als Nike zie je dat telkens mooi terugkomen. De identiteit van het merk (teaching every athlete the secrets of achievement) is sinds jaar en dag verwoord in de slogan ‘just do it’. Vanuit dit gedachtegoed is het merk continu in staat om met positionerende campagnes (‘write history’, ‘stand for something’, ‘verander niet je droom, verander de wereld’, etc.) de identiteit op aansprekende wijze onder de aandacht te brengen en relevant te houden in de verschillende categorieën waarin ze actief is. Dit spel kan niet worden gespeeld als een van de twee (identiteit of positionering) mist!

    PARADOX

    Naast het framen levert het combineren van identiteit en positionering nog een sterk voordeel op. Het merk is op die manier in staat om één van haar grootste paradoxen op te lossen. Dat is de uitdaging om te vernieuwen c.q. mee te gaan met de tijd en tegelijk in de kern gelijk c.q. herkenbaar te blijven voor de stakeholders.

    Kortom, het wordt de hoogste tijd dat organisaties oog hebben voor het verschil en vooral de bijzondere relatie tussen de identiteit en positionering. Ze moeten in gaan zien dat een goede afstemming tussen beide hen in staat stelt om het potentieel van hun merk maximaal te benutten en betekenisvolle relaties met hun stakeholders te bouwen.

     

  • BURGER KING® maakt de frikandel speciaal

    “WIJ MAKEN DE FRIKANDEL SPECIAAL.”

    BURGER KING® staat wereldwijd bekend om de ‘flame grilled’ Whopper®. Speciaal voor Nederland introduceert de Amerikaanse fastfoodketen een oer-Hollands snackicoon: de frikandel speciaal. Alleen net even anders dan we gewend zijn. De zogeheten FreaKINGdel® Burger is namelijk ‘flame grilled’, vierkant van vorm en geserveerd als een burger op een broodje. Met curry, mayonaise en ringen van verse ui. Of zoals BURGER KING® het zelf zegt: “Wij maken de frikandel speciaal.”

    BURGER KING® staat wereldwijd bekend om de ‘flame grilled’ Whopper®. Speciaal voor Nederland introduceert de Amerikaanse fastfoodketen een oer-Hollands snackicoon: de frikandel speciaal. Alleen net even anders dan we gewend zijn. De zogeheten FreaKINGdel® Burger is namelijk ‘flame grilled’, vierkant van vorm en geserveerd als een burger op een broodje. Met curry, mayonaise en ringen van verse ui. Of zoals BURGER KING® het zelf zegt: “Wij maken de frikandel speciaal.”

    BURGER KING® OMARMT DE FRIKANDEL

    Het concern omarmt de Nederlandse frikandel, maar ziet ruimte voor verbetering. De bekende gefrituurde, met saus en uien geserveerde snack verandert in een vierkante, boven vlammen gegrilde burger met grilstrepen en een authentieke grilsmaak. ‘Flame grilled’ dus, zoals alle BURGER KING® burgers. Het is dus niet alleen de saus van curry, mayonaise en ringen van verse ui, maar vooral de bereidingswijze en manier van serveren die de FreaKINGdel® Burger speciaal maakt.

    FRIKANDEL VERSUS KROKET

    De keuze voor de frikandel was voor BURGER KING® niet moeilijk na het zien van de cijfers van de nummer één snack van Nederland. Jaarlijks worden er in Nederland maar liefst 600 miljoen frikandellen gegeten, twee keer zoveel als de kroket. Als het aan BURGER KING® ligt, zorgt de FreaKINGdel® Burger ervoor dat deze speciale frikandel niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd doorbreekt.

    OVER BURGER KING®

    Het merk BURGER KING®, opgericht in 1954, is de op één na grootste fastfoodhamburgerketen ter wereld. BURGER KING® Nederland, oorspronkelijk de “HOME OF THE WHOPPER®”. Het BURGER KING® concept heeft meer dan 17.000 locaties in meer dan 100 landen. Bijna 100 procent van de BURGER KING® restaurants is eigendom van en worden geëxploiteerd door onafhankelijke franchisenemers, veelal familiebedrijven die al decennialang actief zijn. Het merk Burger King® is eigendom van Restaurant Brands International Inc., één van de grootste investeerders in de QSR-branche ter wereld, met een omzet van meer dan $27 miljard en meer dan 23.000 restaurants in ruim 100 landen.

     

  • Sire gaat dit jaar duurzaam met campagne ‘Waardeer het, Repareer Het’

    CAMPAGNE WIL MENSEN AANZETTEN HUN KAPOTTE SPULLEN TE REPAREREN EN NIET WEG TE GOOIEN.

    Na het alom aanwezige #doeslief van vorig jaar heeft Sire zijn pijlen dit jaar gericht op duurzaamheid. Met de campagne ‘Waardeer het, Repareer Het’ wil het Nederlanders aanzetten om kapotte spullen een tweede leven te geven door ze te repareren.

    De campagne wordt traditiegetrouw gratis uitgevoerd door bureaus en professionals uit de marcom-sector. Het idee voor het onderwerp is afkomstig van Pepijn Rooijens (bestuurslid Sire, Havas Lemz).

    REPAREERPLATFORM

    ‘Waardeer het, repareer het’ is breed zichtbaar: van TV, radio, en online tot printmedia, bioscoop, outdoor en sociale media. Daarnaast is er online platform Waardeer het, repareer het dat consumenten helpt om zelf aan de slag te gaan. De website assisteert beginnende reparateurs in tekst en geluid om in een paar stappen kapotte spullen te repareren. Ook wordt voice-assistent ingezet voor onder andere Google Home en Google Assistent, om repareren makkelijker en laagdrempeliger te maken.

    Sire heeft voor de campagne onderzoek laten houden naar de redenen voor mensen om hun spullen niet te repareren. Bijna 60 procent van de Nederlanders vindt het zonde spullen weg te gooien, maar er blijken barrières te zijn.

    Voor het merendeel (61 procent) van de Nederlanders is dat financiele afweging. Zo besluit ruim de helft van de Nederlanders pas te repareren bij een vervangingswaarde vanaf 100 euro. Ook hangt het af van het type product. Kleding, speelgoed, strijkijzers, koffers en koffiezetapparaten het vaakst direct weggegooid als het ‘kapot’ is. Nederlanders zijn zuiniger op hun fiets, laptop, naaimachine en telefoon.

    VOLDOENING

    ‘Als iets kapot is, is het nog niet waardeloos’ zegt Sire-directeur Lucy van der Helm. ‘Het lijkt erop dat we zijn vergeten wat de waarde van spullen is. Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen’.

    Ruth Mugge, hoogleraar Ontwerpen voor Duurzaam Consumentengedrag aan de TU Delft is verbonden aan de campagne, die erop is gericht een aantal van deze barrières weg te nemen. ‘Zelf repareren geeft veel voldoening’, zegt ze. ‘Mensen zijn gewoon trots als ze iets zelf hebben gerepareerd. Dat zien we ook terug in onderzoek. Daarnaast beseffen mensen zich dat het óók goed is voor je portemonnee én dat het positief uitpakt voor het milieu.’

    Bovendien blijkt dat als iemand iets succesvol heeft gerepareerd, de kans groter dat die de volgende keer weer een schroevendraaier of lijmpistool pakt, aldus Mugge. ‘Dat wil deze campagne stimuleren.’

    De campagne richt zich op mensen zelf en niet op fabrikanten die het vaak lastig of onmogelijk maken om hun spullen door particulieren te laten repareren.

  • Heineken brengt legendarische slogan Biertje? terug

    In de nieuwe Heineken-campagne, die vandaag van start gaat, staan de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal, aldus het biermerk. De ‘ster’ van de nieuwe campagne is het Heineken-krat, terwijl de legendarische slogan Biertje? een comeback maakt.

    Josefien Olij, marketingmanager Heineken Nederland, zegt dat het Nederlandse gebruik van het kratje bier bijzonder is. ‘In de nieuwe reclame laten we zien hoe Heineken en het krat altijd al onderdeel zijn geweest – en nog steeds zijn – van de Nederlandse samenleving. Nederland is bij uitstek een “krattenland”, er zijn maar liefst 4.6 miljoen Heineken-kratten in omloop en het krat is onze meest verkochte en duurzame verpakking.’ Bovendien kent de krat tal van alternatieve toepassingen; als bijzettafel in de huiskamer, als kruk of als fietsmand.

    Ook de slogan Biertje? is terug van weggeweest en onderdeel van de nieuwe campagne. David Lette, marketingdirecteur Heineken Nederland: ‘Biertje? nodigt uit om met een frisse blik naar de wereld te kijken en juist daar staan Nederlanders om bekend. Met een biertje maken we verbinding, doen we nieuwe ideeën op of maken we een lastig gesprek wat luchtiger. Het is mooi om daar met ons product – of dat nu alcoholhoudend of alcoholvrij is – een rol in te kunnen spelen.”

    De campagne is voor het eerst te zien op de Nederlandse televisie.

  • Oudste kaasmerk van Nederland Uniekaas maakt comeback

    NIEUWE VISUELE IDENTITEIT EN CAMPAGNE.

    Het oudste kaasmerk van Nederland Uniekaas was al een tijd niet meer zichtbaar in het Nederlandse medialandschap. Met een nieuwe visuele identiteit plus een campagne met onder meer tv-commercial maakt Uniekaas nu zijn comeback.

    In de campagne spelen typische Nederlandse kaasgewoontes de hoofdrol, zoals het op reis meenemen van je eigen Hollandse kaas.

  • DWMC | Creatief specialist in innovatieve websites, online platforms en apps!

    Wist u dat DWMC digitale producties produceert zoals innovatieve websites, online platforms en apps. Onze klanten zijn klanten met een visie, die het leuk vinden om de wereld nog leuker, veiliger en/of efficiënter te maken.

    Daarom zetten wij ambitieuze ideeën om in gebruiksvriendelijke digitale oplossingen. Van debriefing, scrum planning, prototype tot aan het op te leveren digitaal product. DWMC; Digitale Strategie, Branding, UX & Visual design en Web development.

  • DWMC | Zelfklevende etiketten (labels)

    DWMC is toonaangevend in het produceren van zelfklevende etiketten (labels) op maat. Van klein, midden tot jumbo oplagen. We drukken op hypermoderne HP Indigo (digitale) persen. Dus geen drukplaten en clichés meer nodig en daardoor kunnen we korte doorlooptijden garanderen en voldoen uw etiketten aan de hoogste kwaliteitsnormen. DWMC produceert van rol naar rol en/of van rol naar vel en alles in kleur als u dat wilt, zonder meerkosten! DWMC levert etiketten voor verschillende branches en sectoren, onder andere in de dierenvoeding, farma, transport, logistiek, verfindustrie, olie, chemie, personal care en food. Naast gedrukte zelfklevende etiketten produceren we ook blanco en thermische etiketten op rol en vel. En NEE het is geen printwerk maar echt drukwerk op een HP Indigo 8000. Haarscherp, krachtig en elke afdruk van dezelfde kwaliteit. Daar staat DWMC voor. Drukwerk zoals het hoort van de hoogste kwaliteit.

  • DWMC | Digitaal drukken op midden formaat (A2, HP Indigo 12.000)

    Snel drukwerk nodig! Binnen 5, 4, 3, 2 of 1 werkdag! Dat kan bij DWMC. Oplage vanaf 1 exemplaar is al mogelijk. Dus weg met die grote oplages en direct inspringen op de wensen en behoefte van uw klant. Personaliseren, nummeren van brochures, folders, brieven etc. geen probleem. Maar ook catalogi of boeken in kleine oplages produceren (gelijmd in PUR) is geen probleem. En NEE het is geen printwerk maar echt drukwerk op een HP Indigo 12000. Haarscherp, krachtig en elke afdruk van dezelfde kwaliteit. Daar staat DWMC voor. Drukwerk zoals het hoort van de hoogste kwaliteit.